• USD/KZT
    0.0
  • EUR/KZT
    0.0
  • RUB/KZT
    0.0
  • CNY/KZT
    0.0

Kazakhstan is set to improve its consumer protection system

Фото:inform.kz

Almaty. September 22. Information Center - An Interdepartmental Council on Consumer Protection will be established in the country, Kazakh Minister of Trade and Integration Bakhyt Sultanov announced at the government meeting, Kazakh TV reports.

He said that currently 65 public organizations in the field of consumer protection are operating in Kazakhstan. Sultanov added that the possibility of their enlargement and strengthening along sectoral lines is now being worked out, which will enable the public sector to establish full-fledged cooperation with sectoral government structures. 

“In addition, the law provides for the establishment of the Interdepartmental Council on Consumer Protection. Its meetings will discuss the results of the work of state bodies, identify gaps and make corresponding decisions. The composition and status of the council are currently under consideration by the government,” Sultanov said. 

The minister proposed a number of innovations that will improve the system of consumer protection in Kazakhstan to a qualitatively new level. First, he proposed to consider the establishment of a National Consumer Association with a wide representation in the regions of the country. Secondly, to establish an ombudsman institution on the basis of non-governmental organizations. Thirdly, it is proposed to introduce a mandatory requirement for the development of regulatory legal acts, on the basis of which regulatory impact on consumer interests would have to be analysed and agreed upon with the authorized body. It is also proposed to include public associations in the field of consumer rights protection into the consultative and advisory bodies under the ministries and governors’ offices. 

 “Fifth, to introduce key performance indicator (KPI) of the level of consumer satisfaction and trust in government agencies, local executive bodies and quasi-public organizations. Sixth, to adopt a set of rules for voluntary business practices and norms in model contracts for public and private organizations, taking into account full interests and rights of consumers. Seventh, launch a course of free online lectures for consumers and businesses on consumer protection tools. With the support of these initiatives, the ministry is ready to make the necessary changes to the regulatory legal acts as soon as possible,” Sultanov stressed.

 In addition, he emphasized that it is necessary to consider consumers’ complaints without bringing them to court. Sultanov mentioned a three-stage system for processing claims. “For example, in Germany, Austria, Japan and Lithuania, the state performs ‘smart’ administration, and institutions of pre-trial settlement are engaged in the restoration of violated rights. In addition, Russia, Germany and Lithuania have Interdepartmental Councils, at which problematic issues in the field of consumer protection are discussed. A three-stage grievance system has been introduced. The first stage provides for the seller’s obligation to consider the consumer’s claim independently on the ‘here and now’ principle. The parties also have the option to involve, by mutual agreement, the subjects of pre-trial settlement of consumer disputes,” Sultanov explained. 

It is not mandatory for a consumer to go through the second stage - it is up to the consumer to decide whether to file a complaint with the authorized body. The final stage is the consumer’s appeal to the court. “Our common goal is to create such conditions when the seller and the service provider will be interested in avoiding disputes, and, if they arise, to solve them at the first stage. The judicial system should also be interested in expedited resolution of disputes with a pro-consumer approach to the problems,” Sultanov stressed.  

Источник: Kazakh TV

ru На что тратят бюджетные деньги в Карагандинской области

ru Карагандинский стартап 4SELL.ai намерен покорить рынки ОАЭ и США

ru Более 1 370 проверок провели социнспекторы с начала года

ru Сенат одобрил поправки об усилении правовой защиты медицинских работников

ru АФМ выявлена схема хищения имущества АО «Qarmet» на 1,8 млрд

ru В Алматы установлены тактильные модели ключевых туристических объектов

ru В Астане с начала зимнего периода вывезено более 1 млн

ru Полиция выявила кражу ели в Акмолинской области

ru Глава государства ознакомился с деятельностью фармацевтических предприятий Жамбылской области

ru Пресечена схема незаконного завладения квартирами общей стоимостью в 2,3 млрд

ru Более 14,8 тыс. этнических казахов получили статус кандаса с начала

ru В этом году в Казахстане появились три новые СЭЗ

ru В Министерстве культуры и информации обсудили итоги работы с обращениями

ru Валовый выпуск продукции сельского хозяйства увеличился на 6,1%

ru Экспортный потенциал и новые рынки: Казахстан увеличил поставки зерна за

ru Корректировка Генплана Алматы учитывает развитие агломерации

ru Токаев поддержал идею двухуровневой дороге по пр.Кабанбай батыра в Астане

ru Состоялся телефонный разговор Главы государства с Президентом Азербайджана

ru В Казахстане отмечено улучшение ключевых показателей здоровья населения

ru В Темиртау обновляют городские электросети

ru Реклама без ошибок: в Караганде подвели итоги социального проекта

ru Около трех тысяч дорожных рабочих вышли на уборку снега в

ru Столичные спасатели напомнили горожанам правила безопасного поведения на льду

ru На поддержку малого бизнеса в регионах направят 400 млрд тенге

ru Профилактическое мероприятие “Ель” по охране хвойных деревьев стартовало в Алматы

ru Более 681 млрд тенге выплачено казахстанцам в виде пособий и

ru В Алматы обозначены приоритеты развития социальной сферы

ru Самая крупная грибная ферма открыта в регионе

ru Самый крупный в стране цех по производству сгущенного молока открыт

ru Штормовое предупреждение по Казахстану на сегодня